חילוף חומרים-מה זה בעצם?

הנושא של מטבוליזם- חילוף חומרים הוא נושא רחב ומורכב. זהו מושג שמשתמשים בו הרבה, אבל מה הוא בעצם אומר? ידוע שחילוף חומרים מהיר מקושר לרוב עם אנשים רזים ולהפך, אבל למה? איך, אם בכלל, אנחנו יכולים להשפיע על חילוף החומרים שלנו? האם זה עניין גנטי שאין לנו עליו כל השפעה?
בכדי לענות על השאלות אללו יש להבין לעומק ממה מושפע חילוף החומרים בגופנו ואיך הגוף שלנו משתמש באנרגיה שאנחנו מספקים לו (מהמזון כמובן).

ניתן למצוא ברחבי האינטרנט פוסטים רבים שעוסקים בנושא ונותנים שלל עצות בנוגע לאיך וכיצד ניתן להעלות את קצב חילוף החומרים שלנו. למשל: להעלות מסת שריר, לישון יותר שעות בלילה, לאכול יותר חלבון, אולי דווקא קפה הוא המושיע?
במקום לזרוק עצות לאוויר, בפוסט הזה תוכלו לקבל סקירה מעמיקה שתתן לכם את כל הפרטים- כמה כל אחת מהעצות שמסתובבות שם בחוץ באמת משפיעה ובאיזו דרך. כך תוכלו לקבל את התמונה המלאה ולעשות החלטות מושכלות- היכן שווה להשקיע מאמץ ולנסות לעשות שינוי והיכן פחות.

מה זה מטבוליזם

  • בעברית חילוף חומרים.
  • חילוף חומרים מתייחס לשימוש שהגוף שלנו עושה במזון.
  • המזון שאנו צורכים משמש אותנו לבנייה (של תאים ורקמות, למשל רקמת שריר) ומספק לנו אנרגיה, הנמדדת ביחידות של קלוריות (קק"ל= קילו קלוריות אם לדייק).
  • כדי להתקיים ,גם במצב של מנוחה מוחלטת, גופנו זקוק להרבה אנרגיה. פעולות שנראות טריוויאליות כמו נשימה, הזרמה של דם בכל הגוף ואפילו עיכול המזון עצמו דורשות אנרגיה.


רכיבי המזון שמספקים לגופנו את אותה האנרגיה הם החלבונים, השומנים והפחמימות שעוברים בגופנו מגוון רחב של תהליכים כדי לייצר צורת אנרגיה בה הגוף שלנו יוכל להשתמש.
שינויים אלה כוללים עיכול של המזון ,ספיגה של הרכיבים ,מגוון שינויים כימיים וכמובן הפרשת פסולת ותוצרי לוואי אל מחוץ לגוף.

במידה ואנו צורכים יותר קלוריות משאנו מוציאים הגוף יתחיל ליצור מאגרים של רכיבי המזון:

• סוכרים, אותם הגוף יכול לאגור בכמות מוגבלת, ושומנים שיכולים להיאגר בתאי שומן ללא הגבלה.
• במידה ומאגרי הסוכר מלאים, הגוף יהפוך את עודפי הסוכר לשומן.
(ניתו לקרוא על הנושא בהרחבה בפוסט :" שריפת שומן לעומת אגירה שומן- מה משפיע על המאזן")

מהי בעצם קלוריה

קלוריה מוגדרת ככמות החום הדרושה על מנת להעלות את הטמפרטורה של 1 גרם מים במעלת צלזיוס אחת.

איך מחשבים כמה קלוריות יש במזון?
פשוט לוקחים את המזון ושורפים אותו.
המזון מוכנס לתוך תא אטום אותו משקעים מתוך מיכל מים עם מד טמפרטורה. בודקים את עליית הטמפרטורה של המים לאחר שהמזון נשרף כליל.
חברות המזון ,אשר מחויבות לרשום ערך קלורי על גבי המוצרים שלהם, לא מבצעות בפועל את התהליך הזה. קיימות היום טבלאות עם נתוני קלוריות שנבדקו בשיטה המתוארת עבור חומרי בסיס מהם מורכב המזון: שומן, חלבון, סוכר ועוד.
יצרני המזון מחשבים כמה חלבונים, שומנים, סוכרים וכו' יש במוצר שלהם ומשתמשים בנתונים הקיימים על מנת לחשב כמה קלוריות הוא מכיל.


מה המשמעות של חילוף חומרים איטי או מהיר

מה זה בעצם אומר שלמישהו יש חילוף חומרים מהיר?
זה אומר שהגוף שלו צורך באופן בסיסי יותר אנרגיה, וכתוצאה מכך הוא זקוק ליותר אנרגיה זמינה מהמזון.
אצל אותו האדם יותר רכיבי מזון ינותבו להפקת אנרגיה ופחות לאגירה.

כדי להבין מדוע לאנשים מסוימים יש חילוף חומרים מהיר יותר משל אחרים צריך להבין קצת יותר לעומק לאילו צרכים בגוף משמשת האנרגיה מהמזון. נרחיב על הנושא בפוסט הבא.

הישארו מעודכנים

הירשמו לקבלת עידכונים על מאמרים חדשים והרצאות זום חינמיות – לרשומים לאתר.
לא ישלח ספאם או כל פרסומים אחרים.

recipe book

בהרשמה לניוזלטר תקבלו במתנה חוברת מתכונים בריאים ישירות למייל!